Vanaf 1 januari 2025 veranderen de regels rond buitencontractuele aansprakelijkheid aanzienlijk. Dit heeft grote gevolgen voor hulppersonen zoals dienstverleners, medewerkers, aandeelhouders en bestuurders. Waar zij nu nog van een verregaande bescherming genieten tegen aansprakelijkheidsvorderingen, verdwijnt deze bescherming bijna volledig onder de nieuwe wetgeving.
Wat is de huidige situatie?
Vandaag geniet je als hulppersoon van een zekere immuniteit. Deze bescherming houdt in dat je in de meeste gevallen niet aansprakelijk gesteld kan worden voor schade door een derde partij. Bijvoorbeeld vennootschap A heeft een overeenkomst met haar klant vennootschap B. Voor de uitvoering doet vennootschap B beroep op haar medewerker. Als haar medewerker vandaag een fout maakt, is deze verregaand beschermd.
Wat verandert er op 1 januari 2025?
Door de nieuwe aansprakelijkheidsregels valt de hierboven besproken (quasi) immuniteit weg. Want vanaf 1 januari 2025 kunnen hulppersonen of ‘uitvoerders’ wél rechtstreeks aansprakelijk worden gesteld door een benadeelde partij met wie ze geen contract hebben. Vennootschap A kan vanaf dan naast zijn (buiten)contractuele claim tegen opdrachtgever B, ook een buitencontractuele claim kan indienen tegen de medewerker.
Deze verandering geldt ook voor overeenkomsten die vóór 1 januari 2025 zijn gesloten, maar alleen voor feiten die zich na die datum voordoen.
Het is daarom belangrijk om proactief stappen te ondernemen:
Pas je (samenwerkings)overeenkomsten aan. Zo kan je buitencontractuele aansprakelijkheid uitsluiten, maximale aansprakelijkheid toevoegen en in schadebeperkingen en -uitsluitingen voorzien.
Herzie je algemene voorwaarden en zorg dat deze in lijn liggen met de nieuwe wetgeving.
Controleer of je verzekering de juiste dekking biedt en wie precies als ‘verzekerde’ wordt beschouwd.
Bekijk de overeenkomsten met je (eind)klanten om buitencontractuele vorderingen ten aanzien van (zelfstandige) medewerkers te beperken of zelfs uit te sluiten.
Vanaf 2025 ben je dus best extra waakzaam over jouw aansprakelijkheid. Heb je vragen over jouw specifieke situatie? Neem dan contact met ons op en we bekijken welke stappen je kan ondernemen.
Comments