Op 1 januari 2025 fuseren in Vlaanderen 28 gemeenten tot 13 nieuwe fusiegemeenten. Een aantal gemeenten krijgt een nieuwe gemeentenaam. In die gemeenten veranderen dus álle adressen. In sommige gevallen wijzigt ook de straatnaam. In Limburg fuseren de volgende gemeenten:
Bilzen en Hoeselt
Borgloon en Tongeren
Ham en Tessenderlo
Hasselt en Kortessem
Deze adreswijziging heeft ook een impact op ondernemingen in deze gemeenten. Wat wijzigt er allemaal?
Staatsblad / KBO
Als bij de fusie van gemeenten enkel een nieuwe naam of postcode wordt aangenomen door de nieuwe gemeente, volstaat de publicatie in het Belgisch Staatsblad van het samenvoegingsdecreet van de nieuwe gemeente en hoeven de ondernemingen geen aparte melding meer te maken van een adreswijziging aan het Belgisch Staatsblad.
De adreswijziging door een fusie van gemeenten wordt automatisch doorgevoerd in de KBO voor alle adressen die opgenomen zijn in GRAR (Gebouwen- en Adressenregister), zowel voor vennootschappen als voor éénmanszaken (op het moment dat het rijksregister de wijziging doorgeeft aan de KBO). De beheersdienst van de KBO zal de ambtshalve adresaanpassingen kosteloos publiceren in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad wanneer er een publicatieverplichting is. Je kan je gegevens nakijken via My Enterprise.
Statutenwijziging
Als je statuten zijn aangepast aan het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen (ten laatste 31/12/2023) hoef je de statuten van jouw vennootschap niet direct na de adreswijziging ten gevolge van de fusie aan te passen. Je krijgt hiervoor tijd tot de eerstvolgende noodzakelijke wijziging van de statuten (bv. een nieuwe naam voor je vennootschap, bijkomende activiteit, ...). Je adresgegevens zullen voorlopig enkel ambtshalve gewijzigd worden in de KBO.
Nieuwe straatnaam of huisnummer
Ondernemingen en verenigingen waarvan de straatnaam of het bus- / huisnummer wijzigt door een fusie, moeten wel een melding maken van de adreswijziging aan het Belgisch staatsblad.
Deze publicatie is gratis als er een attest van de gemeentelijke overheid als betalingsbewijs wordt bijgevoegd. Dit attest vraag je vanaf januari 2025 aan bij jouw gemeente en dit geldt enkel voor de publicatie van de opgelegde adreswijzigingen. Als een onderneming nog bijkomende wijzigingen vermeldt (activiteit, naam, ...), is de publicatie niet gratis.
Andere diensten
De beheersdienst van de KBO zal alle adressen in de gefusioneerde gemeenten overmaken aan de ondernemingsloketten, de FOD Financiën, het kadaster, de provinciale belastingdienst, het VAT Information Exchange System (VIES) en de RSVZ.
Administratie
In jouw eigen administratie breng je natuurlijk ook de nodige wijzigingen aan:
wijzig je adres op je uitgaande facturen vanaf 01/01/2025
als je nog facturen per post of email zou ontvangen, breng je ook je leveranciers op de hoogte. Gebruik je al e-invoicing? Dan wordt je adres automatisch bijgewerkt.
lopende contracten wijzigen niet
sociale media, visitekaartjes, website, promotiemateriaal
Comentarios